Salmon Fishing Forum banner

Rivier Wye 2025

2 reading
43K views 490 replies 36 participants last post by  Richardgw  
#1 ·
Laten we hopen dat 2025 ons Zalmvissers meer vreugde brengt

#7 · (Edited)
Mijn enthousiasme wordt erg dun met alles wat ik doe voor/op de rivier. Dus ik wil iets van echte betekenis om mijn Mojo te doen herrijzen.
Welnu, WUF heeft een aantal interessante aantallen jongen geproduceerd door middel van elektrobevissing, dus er moeten meer vissen paaien dan we denken? Is dat wat ze zeggen? Misschien kiezen ze andere plaatsen om te elektrobevissen, plaatsen die meer geschikt zijn voor jongen en vergelijken ze die dan. Hoe waren de parr-cijfers?

#8 ·
WYE USK FOUNDATION

Ik wil mijn bezorgdheid delen over de effectiviteit van WUF en zijn voortdurende vermogen om effectiviteit, prestaties en waarde te leveren met het werk dat het momenteel uitvoert.
In december schreef ik aan WUF om mijn bezorgdheid te uiten over de voorgestelde verwijdering van de kerncentrale van Hinkley Point om de akoestische visafschrikking te verwijderen die deel uitmaakte van de oorspronkelijke planaanvraag voor de locatie. Hinkley dient nu plannen in om de noodzaak van deze afschrikking te verwijderen en visverlies te beperken met de toevoeging van nieuwe kwelders langs de riviermonding. Er is een zeer groot aantal bezwaren tegen deze verwijdering gekomen van de overgrote meerderheid van de natuurbeschermingsorganisaties, lokale raden en talrijke andere milieuorganisaties die zich tegen deze verwijdering verzetten.

“Een rapport van de Welshe overheid over de AFD citeert bewijs dat verwijdering van de AFD minstens 182 miljoen vissen per jaar zou vangen, waarvan een aanzienlijk deel zou worden gedood. Simpel gezegd, het verwijderen van de AFD zou leiden tot kritieke niveaus van vernietiging van de fauna”

Deze voorgestelde kwelders zullen geen voordeel hebben voor de zalmbestanden, aangezien zalm gewoon een trekvissen zijn en zich niet voortplant in kwelders.
Ik was verrast te zien dat WUF geen publieke verklaringen heeft afgelegd aan een organisatie of openbaar orgaan over deze voorgestelde verwijdering.
Daarom schreef ik aan WUF om te vragen welke verklaringen ze hadden afgelegd en aan wie, aangezien ik hun mening en input over dit onderwerp zocht. Na twee weken bracht een herinneringsbrief geen antwoord, een derde herinnering werd ook genegeerd en uiteindelijk ontving een brief aan de voorzitter van de trustees met de vraag waarom de kwestie werd genegeerd, een antwoord van
“WUF is betrokken geweest bij de discussies over Hinkley Point, maar ik begrijp niet dat er een resolutie / conclusie is bereikt”
Ik geloof niet dat dit een voldoende antwoord is, maar mij is verteld dat dit alles is wat ik ga krijgen.
Het is naar mijn mening geen acceptabele praktijk om gewoon vier inkomende communicaties over een zeer belangrijk onderwerp te negeren en uiteindelijk aan de voorzitter van de trustees te moeten schrijven om een antwoord te krijgen, zij het een antwoord dat me niets vertelde.
Zeker, de stichting, een organisatie die jaarlijks meer dan een miljoen pond aan subsidies ontvangt, zou in staat of bereid moeten zijn om dit beter te doen.
Ik merk ook op dat WUF nooit bezwaar heeft aangetekend tegen een bouwaanvraag voor de talrijke kippenboerderijen binnen de grenzen van de rivier in Engeland of Wales, de laatste aanvragen omvatten er een om de capaciteit te vergroten tot 320.000 vogels in Shrewsbury binnen het stroomgebied van de Severn en een afzonderlijke aanvraag voor nog eens 80.000 vogels in Chepstow aan de monding van de Wye.
Ik begrijp niet waarom WUF, met al zijn kennis van fosfaatverontreiniging die een belangrijke bijdrage levert aan de achteruitgang van de rivier, geen bezwaar aantekent tegen deze of andere bouwaanvragen die hoogstwaarschijnlijk zullen leiden tot verdere verontreiniging van onze rivieren.
Ik heb eerder mijn bezorgdheid geuit over hun onlangs gepubliceerde rekeningen voor december 2023. Deze omvatten de volgende uitgaven

Subsidies aan boeren 98.922
Betalingen aan aannemers 84.971
Computer- en IT-uitgaven 39.121
Betalingen aan consultants 126.979
Een verlies op een investeringswetland 18.619.
Deze cijfers verontrusten me.

Samenvattend moet ik de effectiviteit van WUF als een organisatie die in staat is om te leveren, in twijfel trekken. Helaas hebben ze de dramatische achteruitgang van de zalmstand mede veroorzaakt, terwijl er veel, veel factoren zijn die buiten hun controle kunnen liggen, betekent het voortdurende waargenomen gebrek aan actie dat ik van mening ben dat ze absoluut blijven falen om te presteren en te leveren.
Ik heb deze post opgenomen op de Usk- en Severn-forums, aangezien de stichting haar mandaat via haar statuten heeft gewijzigd om de Severn-estuarium op te nemen.

#9 ·
Velen van ons zeggen al 20 jaar of langer hetzelfde.
Toen SMS WUF oprichtte, waren ze een geldige organisatie en deden ze veel goed werk.
Helaas werden, zoals bij de meeste goede doelen, de governance trustees gekozen door het WUF-management en waren ze totaal ineffectief of afwezig.
WUF richtte zich toen volledig op het verkrijgen van subsidies om de exploderende salarisadministratie te financieren toen ze een imperium opbouwden.
Ze werden enorm geholpen door de EU en de Kaderrichtlijn Water, die alle tuinwerkzaamheden betaalde die ze hebben ondernomen.
Zonder EU-subsidies nemen ze nu al het geld dat ze kunnen krijgen van waar ze maar kunnen, zoals NRW etc., die ze geacht worden te controleren. Na het betalen van hun eigen salarisadministratie van meerdere miljoenen ponden, geven ze het vervolgens door aan de vervuilers om zich te gedragen en zich aan de wet te houden.
Ze zijn totaal corrupt en hebben geen effectieve verantwoordingsplicht.
1988 was de VERKLAARDE ROD-vangst op de WYE, exclusief netten en stropen, 6454.
2024 was de totale ROD-vangst 188.

#21 ·
Velen van ons zeggen al 20 jaar of langer hetzelfde.
Toen SMS WUF oprichtte, waren ze een geldige organisatie en deden ze veel goed werk.
Helaas werden, zoals de meeste goede doelen, de governance trustees gekozen door het WUF-management en waren ze totaal ineffectief of afwezig.
WUF richtte zich toen volledig op het verkrijgen van subsidies om de groeiende salarisadministratie te financieren toen ze een imperium opbouwden.
Ze werden enorm geholpen door de EU en de Kaderrichtlijn Water, die alle tuinierwerk betaalde dat ze hebben ondernomen.
Zonder EU-subsidies nemen ze nu al het geld dat ze kunnen krijgen van waar ze maar kunnen, zoals NRW etc., die ze geacht worden te controleren. Nadat ze hun eigen salarisadministratie van meerdere miljoenen ponden hebben betaald, geven ze het vervolgens door aan de vervuilers om zich te gedragen en zich aan de wet te houden.
Ze zijn totaal corrupt en hebben geen effectieve verantwoordingsplicht.
1988 was de VERKLAARDE ROD-vangst op de WYE, exclusief netten en stropen, 6454
2024 was de totale ROD-vangst 188
Het is de hoogste tijd dat ze in Ross een museum bouwen voor de zalm, zoals ze in Kelso hebben gedaan, zo ver is het gekomen en lokale politici hebben geen interesse in de lokale bevolking.

#11 ·
Ik kijk terug op de beroemde? argumenten tussen Geoff Franks en WUF-management Simon Evans (in zijn vele vermommingen) en SMS (rust in vrede New Kid). Het lijkt erop dat Geoff helaas gelijk had en om het nog erger te maken, vergelijken ze nu niet met 1988 (god verhoede!), maar met 2019 etc. Het 5-jaarsgemiddelde is 316 en de vangst van dit jaar van 197 is 62% daarvan. Waar zijn ze? Wat zijn hun plannen? Wat zijn ze aan het doen? Hoe gaan zij en NRW/EA om met klimaatverandering, het verlies van de bovenste Elan om te paaien, vervuiling? Communicatievaardigheden - nul, positieve effecten op de rivier - nul. Wat is er aan de hand?

#12 ·
#14 ·
Ik denk erover om de zalmhengels voor een poging dit komende seizoen af te stoffen. Heb een paar stukken op de Wye bevist en had een hengel voor meerdere jaren op Bigsweir. Keek naar 'get more rods on the Wye' gepromoot door de WSA. Kunnen leden een of twee stukken aanbevelen om te proberen voor de kans op een vroege vis? Altijd hoopvol!

#15 ·
De beste weddenschappen voor het vroege seizoen zijn de lagere stukken, tenzij we de gebruikelijke overstromingen krijgen. Ik weet niet zeker wat de stukken dit seizoen zijn, maar Upper Bigsweir, Courtfield, allemaal onder Hereford zijn het meest waarschijnlijk.

#17 ·
Het draait allemaal om waterstanden, waterstanden en waterstanden. Helaas zijn deze de afgelopen jaren verre van gunstig geweest voor het vissen op de grote lentevissen waar de rivier beroemd om is. WSA geeft (of gaf) een boekje uit aan nieuwe leden met de titel “Hoe een zalm te vangen op de Wye”, en het is zeker de moeite waard om te lezen.

In een jaar met “normale” omstandigheden is het onwaarschijnlijk dat de waterstanden laag genoeg zullen zijn aan het begin van het seizoen voor Upper Bigsweir. Deze sectie komt normaal gesproken later in het jaar tot zijn recht. Gwent Anglers is vergelijkbaar, aangezien het slechts een mijl of zo boven Monmouth ligt, dus lagere waterstanden nodig heeft. Wat de rest betreft, ze zijn allemaal beroemde secties aan het begin van het seizoen. Als we aanhoudend hoog water hebben, kijk dan boven Hereford, anders van Ross naar Hereford.

Oh, en het bezit van een spinhengel (naast een vliegenhengel) is ook aan te raden.

#18 ·
In een jaar met “normale” omstandigheden is het onwaarschijnlijk dat de waterstanden aan het begin van het seizoen laag genoeg zullen zijn voor Upper Bigsweir. Deze sectie komt normaal gesproken later in het jaar tot zijn recht. Gwent Anglers is vergelijkbaar en ligt slechts een mijl of zo boven Monmouth, dus heeft lagere waterstanden nodig. Wat de rest betreft, het zijn allemaal bekende secties van het vroege seizoen. Als we aanhoudend hoog water hebben, kijk dan boven Hereford, anders van Ross naar Hereford.

Oh, en het bezit van een spinhengel (naast een vliegenhengel) is ook aan te raden.
Ik zou het “normaal gesproken” met je eens zijn, maar ik kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was, zie de blogs van Geoff Franks, dat de vissen die het systeem op hadden moeten zwemmen vanwege hoog water, zijn verschenen. Daarom denk ik nog steeds dat er een betere kans is om een “rustende” vis te vinden als de lagere secties bevisbaar zijn.
Ik ben het eens over de spinhengel.

#19 · (Edited)
Ik moet het oneens zijn. Kijk maar naar de vangsten in maart en april vorig jaar. In dit vroege deel van het seizoen hadden we lange periodes van hoog water en de grote 3-wintervissen trokken er recht doorheen. Pas toen de 2-wintertrek op gang kwam, kwam de benedenrivier echt op gang.

Maart: Beneden Ross 0, Ross tot Hereford 1, Hereford & boven 1

April: Beneden Ross 4, Ross tot Hereford 9, Hereford & boven 20

Mei: Beneden Ross 6, Ross tot Hereford 4, Hereford & boven 3

Juni: Beneden Ross 50, Ross tot Hereford 3, Hereford & boven 7

Maar zoals ik al zei, het draait allemaal om de waterstanden. Als we vroeg in het seizoen laag water krijgen, dan zullen de benedenriviergedeelten daarvan profiteren.

#20 ·
Ik moet het oneens zijn. Kijk maar naar de vangsten in maart en april vorig jaar. In dit vroege deel van het seizoen hadden we lange periodes van hoog water en de grote 3 zee winter vissen renden er recht doorheen. Pas toen de 2 zee winter run op gang kwam, kwam de lagere rivier echt op gang
Beneden Ross heeft de laatste paar seizoenen nauwelijks een lijn nat gemaakt voor juni.

#24 ·
Redelijk water zou ik zeggen Whitney Court, Low ish water Courtfield maar neem je spinhengels mee, Low cold water Upper Bigsweir. Ross is altijd de moeite waard om te proberen, zie Courtfield. Zoals Gary zegt, lijken deze grote vissen waarvan WUF zegt dat ze met het hoge water zijn doorgezwommen, nooit te verschijnen, misschien gokken ze maar.

#30 ·
De rivier moet onder de 0,9 - 1,0 meter komen bij Redbrook om te beginnen met vissen beneden Monmouth. Huidige hoogte proberen rond Ross, hoger Whitney
Ja, zoals ik zeg, ik hoop dat de regen de komende weken mild zal zijn en dat het tot die niveaus zal zijn gedaald, want ik heb dit jaar wat vis in een lagere beat. Terwijl ik schrijf, ben ik mijn oude abu baitcasters aan het strippen en onderhouden, klaar voor wat houten Devon minnow actie.

#33 ·
Ik raad geen gevlochten lijn aan op multipliers. In de dunne diameters die we gebruiken op molens met vaste spoel, heeft het de neiging om in de spoelen eronder te snijden, wat een blokkade kan veroorzaken. Ook het sorteren van een vogelnest in ultradunne gevlochten lijn is niet de gemakkelijkste klus ter wereld. Ja, ik weet dat we er geen zouden moeten krijgen. Maar het is zo gemakkelijk om iets achter je te vangen als je versnelt in de voorwaartse worp en je moet razendsnel zijn om de spoel met je duim vast te klemmen om er een te voorkomen. Ik heb zwaardere 66 lbs Power Pro gevlochten lijn geprobeerd en dat werkte beter. Maar ik hield niet van de textuur tegen mijn duim, die ik gebruik om de spoel tijdens de worp te controleren, dus ik ben sindsdien teruggegaan naar zwaar monofilament.

#34 · (Edited)
Ik had vorig seizoen de 60 pond powerpro erop, had altijd mono ervoor. Ik hou van het gevoel van gevlochten lijn met de Devon, omdat je elke centimeter van de bodem voelt (van het wye-lood) en direct in contact staat met de aas. Maar ja, het graaft zich nog steeds in als je uit een vastzitter trekt etc. Nog niet besloten wat ik er dit jaar op moet zetten