Salmon Fishing Forum banner

River Ribble 2025

21K views 141 replies 35 participants last post by  Ratman  
#1 ·
Veel succes en meer en groter voor iedereen die in 2025 in de mooie rivier de Ribble en zijn zijrivieren vist.
Het lijkt erop dat 2024 over het algemeen een beter jaar was voor zalm dan 2023 (niet moeilijk!), laten we hopen dat 2025 weer beter wordt.
Het forelvissen was redelijk en er waren een enorm aantal kleine vlagzalmen in ieder geval in de bovenloop van de rivier.
Zoals altijd moeten we allemaal waakzaam zijn voor tekenen van waterverontreiniging en alles wat de waterkwaliteit, het insectenleven en de vissen aantast. In het bijzonder zal ik de rivierbedding in de gaten houden. Gelukkig werd een vreselijke slijmerige puinhoop begin mei 2024 snel verholpen door overstromingen en hogere waterstanden.
Ik kijk ernaar uit om nieuws te horen van iedereen die zich waagt aan welke soort dan ook.

#4 · (Edited)
Nou, heeft er al iemand de Jungle Drums uit de kast onder de trap gehaald, laat staan dat ze al begonnen zijn te slaan?
Deze paar dagen van zacht weer hebben vast wel een paar mensen verleid om een paar keer te gaan gooien, is er überhaupt iets te melden, zelfs maar een waarneming of een paar spatten?
Ik begin wel heel erg te jeuken om te gaan gooien en zal de komende weken wel buiten zijn, zodra het transportprobleem is opgelost en ik weer volledig mobiel ben.
Het lijkt wel een lange grijze koude winter te zijn geweest dit jaar en ik weet dat het nog vroeg is, maar ik ben blij dat de dingen in beweging komen.
Een dag zoals vandaag en een Ribble Jerry zou zeker een dag zijn om te herinneren!
Pedro.

#11 ·
Op donderdag ging ik een paar klusjes doen in de hut en zag tijdens mijn pauzes geen tekenen van forel of vlagzalm die aan de oppervlakte aten, maar ja, het zal niet lang meer duren.

Muisjes hadden mijn gasleidingen opgegeten, wat ik de week ervoor had opgemerkt tijdens een uitstapje om wat houtwerk te doen. Het is nog nooit gebeurd, dus ik weet niet goed wat ik moet doen. Ze zitten er nu in en zullen waarschijnlijk niet snel vertrekken. Ik heb de oude gasleidingen op de grond laten liggen, zodat ze erop kunnen kauwen in plaats van op de nieuwe, maar uiteindelijk zullen ze het zeker proberen.

Ik heb een elektronische muizenshocker gekocht, maar hoe effectief die zijn, kan ik niet zeggen. Ik zal hem inzetten tijdens mijn eerste visreis, waarschijnlijk op maandag 17, met een beetje geluk, qua weer.

Als de shocker niet werkt, moet ik hem weer vervangen, maar dit keer met gegalvaniseerd over vlechtwerk. Lijkt lastiger om mee te werken, maar nood breekt wet.

#18 ·
Ja, veel grindbeweging in de winter, die alles opvult en een goede leugen vernietigt. Wat me verbaast, is de beweging van de beek door de jaren heen. Als je naar de foto van afgelopen zomer kijkt, staat er een wilgenstruik links op de foto. Op de onderste foto ligt de beek tegen deze wilg aan en beweegt hij in de winter ongeveer 12 voet.

#21 ·
Ik heb net naar de RFCA-camera's gekeken en het is eng hoe laag de Ribble zakt, momenteel wordt er voor maandag 1 mm regen voorspeld. Dat zou net de voeten van de waadlaarzen nat moeten maken - zo ja.
Nog niet eens in de buurt van de rivier geweest dit jaar en we zijn al bijna halverwege het jaar!
Ik kan mezelf er niet toe brengen om er zelfs maar even langs te rijden, ik denk dat het te deprimerend zou zijn!
Pedro.

#22 ·
Het is een trieste toestand. We hebben een grote vloedgolf nodig om de troep weg te spoelen, en nog een paar dagen later om wat vissen naar boven te halen. Helaas is zoiets de komende weken niet voorspeld. Laten we hopen dat ze het mis hebben en dat we snel flinke regen krijgen, anders zijn de vissen de klos.

#24 ·
Het is een trieste toestand. We hebben een grote vloedgolf nodig om de troep weg te spoelen, en nog een paar dagen later om wat vissen naar boven te halen. Helaas staat er de komende weken niets van dat in de voorspelling. Laten we hopen dat ze het mis hebben en dat we snel flinke regen krijgen, anders zijn de vissen de klos.

Attachments

#23 ·
Ik weet niet of het de grote forel tegenhoudt om terug te keren naar hun normale zomer-'huizen', of dat ze zich gewoon verstoppen, maar we zien nauwelijks iets bewegen. Mijn maat had donderdag een forel van 37 cm, maar meestal krijgen we alleen maar kleine vissen, forel, zalm en vlagzalm, wat goed is, omdat er zoveel zijn, maar eerlijk gezegd ben ik er niet blij mee om ze te vangen, omdat ik me niet kan voorstellen dat het ze goed doet, ondanks onze inspanningen om ze echt voorzichtig en snel te behandelen. Er zijn ook letterlijk miljoenen van een halve inch kleine visjes aan de randen, beschermd en schijnbaar gedijen ze in de met onkruid bedekte bodem, dus misschien komt er iets goeds van.

Er was de man die hier zijn scriptie linkte over het overleven van de visjes, die bijna perfect evenredig is met de rivierhoogte in de lente. Hoe meer overstromingen, hoe minder visjes overleefden, en omgekeerd, dus misschien komt er iets goeds van?

Misschien voorspelt dat iets goeds voor de komende jaren? We kunnen alleen maar hopen, maar op dit moment is het verschrikkelijk vissen, zonder kans om een zalm te zien. Niet dat we er ooit een zien waar we zijn, nou ja, zelden, maar het moet nu veel erger zijn.

#31 ·
Dat gevoel heb ik ook, maar het is hard nodig. Ik ging dinsdag en de deken van onkruid/algen over de bodem is nu vreselijk. Nog steeds geen grote vissen die rondzwemmen en niet zoveel insectenleven als ik had verwacht, vooral gezien het aantal warme dagen dat we achter elkaar hebben gehad. Ik dacht dat ze als een waas zouden opstijgen, dinsdag was het zo'n mooie dag. 's Avonds opgehaald, maar nog steeds niets zoals ik in het verleden heb gezien. We vroegen ons af of ze misschien meer vochtige dagen zouden willen, maar hebben eigenlijk geen idee.